Nieuws


038 385 67 24

		Array
(
    [ID] => 208
    [~ID] => 208
    [NAME] => De afdeling boekhouding 
    [~NAME] => De afdeling boekhouding 
    [IBLOCK_ID] => 2
    [~IBLOCK_ID] => 2
    [IBLOCK_SECTION_ID] => 
    [~IBLOCK_SECTION_ID] => 
    [DETAIL_TEXT] => 

LVD_7830-22.jpg

Bij boekhouding kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld het betalen van facturen en de administratie bijhouden. Maar boekhouden is veel meer dan dat. Deze afdeling kan gezien worden als het hart van VD&P juristen omdat het met alles verbonden is. Wij spraken met Suzette de Vries - van Belkom, al meer dan 25 jaar werkzaam bij ons, over haar functie. En jaar geleden heeft zij versterking gekregen van collega Betty Schuring – Oelius, sinds maart 2018 onderdeel van VD&P juristen. Samen zijn zij de afdeling boekhouding en wij vroegen ze wat er allemaal bij komt kijken.

Hoe ben je bij VD&P terecht gekomen?
Suzette: “Ik werkte bij een advocatenkantoor in Zwolle, als juridisch secretaresse. Ik woonde in Genemuiden en zag een vacature voorbij komen van directiesecretaresse bij Venture Group. Eigenlijk ben ik daar geen type voor maar heb toch gesolliciteerd want dan kon ik op de fiets naar het werk, dat leek mij wel wat. Ik werd gebeld voor de functie maar ik gaf aan dat ik twijfelde, maar toevallig waren ze ook op zoek naar een juridisch secretaresse. Daarvoor ben ik op gesprek gegaan en toen ben ik het geworden.”

Betty: “Ik ben benaderd door Hanzeland Personeelsdiensten, zij waren voor VD&P op zoek naar een tijdelijke incassomedewerker ter vervanging voor iemand die met zwangerschapsverlof ging. Er werd me gevraagd mijn CV op te sturen en niet lang daarna kon ik aan de slag.”

Hoe zag de weg naar je huidige functie eruit?
Suzette: “Ik ben dus begonnen als juridisch secretaresse van Pieter maar deed de boekhouding er ook al bij. Later, toen ik parttime ging werken, ben ik alleen de boekhouding gaan doen.”

Betty: “Mijn plek op de incassoafdeling was in eerste instantie tijdelijk maar ik mocht gelukkig blijven. In januari 2019 werd de functie van executiemedewerker gecreëerd. Ik kom bij een deurwaarder vandaan dus ik wist al hoe het executietraject in zijn werk ging, Pieter vroeg of ik dat wilde doen en dat vond ik een leuke uitdaging. Vorig jaar januari 2020 kwam er een plek vrij op de afdeling boekhouding. Het leek mij heel leuk maar dat zou betekenen dat ik wéér moest overstappen naar een andere functie. Uiteindelijk ben ik toch bij Pieter naar binnen gestapt en was mijn start als ‘boekhouder’ op de eerste dag van de eerste lockdown in maart 2020.”

Vertel eens wat meer over de functie
Suzette: “Volgens mij heet de functie officieel financieel medewerker, op de afdeling boekhouding. Maar in mijn e-mail handtekening staat dat ik verantwoordelijk ben voor de financiële zaken. Als er alleen boekhouding zou staan, denkt men misschien dat je alleen debiteuren- en crediteurenbeheer doet. Op deze afdeling doen wij alles wat maar met geld te maken heeft, zoals het afwikkelen van dossiers, doorstorten en beheren van derdengelden, tussentijdse declaraties, de verschotten, retentienota’s, etc. Zo weten mensen dus dat ze bij mij terecht kunnen voor alles wat met geld te maken heeft en dat het ook geregeld wordt.”

Betty: “Ik heb dezelfde functie als Suzette. Officieel staan we naast elkaar maar omdat ik dit nog niet zo lang doe ‘kijk ik wel tegen haar op hoor’ haha. Qua taken doen we precies hetzelfde maar door de lockdown en het digitaal inwerken zijn er wel een aantal dingen die ik thuis niet kan doen, zoals bijvoorbeeld de Btw-aangifte per kwartaal. Nu kan Suzette dat gewoon inplannen voor haarzelf. Voordat ik haar kwam ondersteunen bleef het reguliere werk op dat moment liggen maar dat loopt nu ook gewoon lekker door.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?
Suzette: “Ik begin eigenlijk altijd met het controleren van de bank. De betalingen verwerk ik dan in het systeem. Alle medewerkers krijgen vervolgens een overzicht in de mail van welke betalingen voor hun dossiers zijn binnengekomen. Dan kunnen zij ook weer verder met het dossier. Dan gaan we verder met de werkvoorraad, dus dossiers afwikkelen. Dit gebeurt dagelijks, zowel voor incasso als juridische dossiers. En natuurlijk facturen van crediteuren inboeken en betalen en we dragen wekelijks de ontvangen gelden af naar de grootste klanten. De uren die de juristen besteden aan de dossiers worden maandelijks gefactureerd, hiervoor draai ik op de laatste werkdag van de maand een lijst uit met alle dossiers, de juristen geven al dan niet akkoord voor het declareren van de bestede uren en Betty en ik maken vervolgens de facturen. Dan zijn er nog betalingen die je niet kwijt kunt omdat het dossier al is gesloten, bijvoorbeeld wsnp’s, schuldenregelingen en faillissementen. Hierbij krijg je vaak na verloop van tijd, schuldsanering loopt meestal 3 jaar, een (jaarlijkse) doorbetaling van de beschikbare gelden. Dat wordt dan weer doorgestort naar de klant, dit gaat buiten de dossiers om, omdat die al gesloten zijn. Naast dit alles is er ook nog de normale boekhouding zoals de maandafsluiting. Zo staat de eerste week van een nieuwe maand eigenlijk in het teken van het afsluiten van de maand daarvoor. Het is inderdaad heel veel, daarom ben ik ook heel blij dat ik sinds een jaar Betty heb om me te helpen.”

Betty: “Mijn werkdag begint eerder dan Suzette en nog voordat we de bank doorgekregen hebben. Dus ik begin eigenlijk meteen met onze werkvoorraad, dat zijn de mails die collega’s gestuurd hebben. Bijvoorbeeld dat een dossier gesloten kan worden of dat een declaratie gestuurd moet worden, dat verwerk ik dan in het systeem. Op de dagen dat ik werk doe ik de bankzaken en op de overige dagen doet Suzette dat. Soms kan het voorkomen dat een betaling nergens aan gekoppeld kan worden omdat de juiste informatie mist. Dan moet je echt de onderzoeker gaan uithangen om uit te puzzelen hoe het nou precies zit. Maar dat is juist leuk, daar houd ik wel van!”

Wat vind je het leukste aan jouw werk?
Suzette: “Dat het zo afwisselend werk is en je je betrokken voelt bij de organisatie. Ik heb eigenlijk wel contact met iedereen, zowel met incasso als juridisch. Ik weet ook overal wel wat vanaf, wat er speelt en hoe het werkt. Ik zeg altijd dat ik het hart ben van de organisatie en dan moet Pieter altijd hard lachen haha. Maar ik vind het leuk om in het hele bedrijf bezig te zijn, met iedereen contact te hebben en overal wel een aandeel in te hebben. Ik werk in incassodossiers, ik werk in juridische dossiers. Maar het mooiste vind ik dat ik veel maatwerk voor klanten kan doen. Sommige klanten willen het namelijk net even anders, bijvoorbeeld een verzamelnota, dat op de factuur iets aangepast moet worden of dat ze een overzichtelijke Excel lijst willen. Dat rolt niet zomaar uit het systeem. Dat je de klant precies kan aanleveren wat voor hun goed werkt, dat is wel echt wat er bij VD&P gebeurt. Er wordt gekeken naar wat de klant nodig heeft, want ‘de klant is koning’.”

Betty: “Ik vind eigenlijk alles leuk! Maar als ik iets moest kiezen wat minder leuk is, dan kies ik voor de maandafsluiting, dat is een heel karwei. Gelukkig doet Suzette het grootste gedeelte van de maandafsluiting, omdat je daarvoor een printer nodig hebt en die heb ik thuis niet. Maar straks als Suzette met vakantie is, dan ga ik het weer doen. Tegen die dagen kan ik wel een beetje opzien omdat er nogal wat gecontroleerd moet worden: alle mails van de incasso afdeling en de uren van de juristen. Dan gaat er een lijst naar de juristen ter controle en pas daarna wordt het ingevoerd en daarna gaan alle facturen de deur uit. Ik denk wel dat het makkelijker kan en meer digitaal, daar ga ik nog even over na denken! ”

Hoe zou je de jouw functie omschrijven in 1 zin?
Suzette en Betty: “Ons werk is meer dan alleen de boekhouding; voor een goed dossierbeheer is de financiële administratie van fundamenteel belang.”

[~DETAIL_TEXT] =>

LVD_7830-22.jpg

Bij boekhouding kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld het betalen van facturen en de administratie bijhouden. Maar boekhouden is veel meer dan dat. Deze afdeling kan gezien worden als het hart van VD&P juristen omdat het met alles verbonden is. Wij spraken met Suzette de Vries - van Belkom, al meer dan 25 jaar werkzaam bij ons, over haar functie. En jaar geleden heeft zij versterking gekregen van collega Betty Schuring – Oelius, sinds maart 2018 onderdeel van VD&P juristen. Samen zijn zij de afdeling boekhouding en wij vroegen ze wat er allemaal bij komt kijken.

Hoe ben je bij VD&P terecht gekomen?
Suzette: “Ik werkte bij een advocatenkantoor in Zwolle, als juridisch secretaresse. Ik woonde in Genemuiden en zag een vacature voorbij komen van directiesecretaresse bij Venture Group. Eigenlijk ben ik daar geen type voor maar heb toch gesolliciteerd want dan kon ik op de fiets naar het werk, dat leek mij wel wat. Ik werd gebeld voor de functie maar ik gaf aan dat ik twijfelde, maar toevallig waren ze ook op zoek naar een juridisch secretaresse. Daarvoor ben ik op gesprek gegaan en toen ben ik het geworden.”

Betty: “Ik ben benaderd door Hanzeland Personeelsdiensten, zij waren voor VD&P op zoek naar een tijdelijke incassomedewerker ter vervanging voor iemand die met zwangerschapsverlof ging. Er werd me gevraagd mijn CV op te sturen en niet lang daarna kon ik aan de slag.”

Hoe zag de weg naar je huidige functie eruit?
Suzette: “Ik ben dus begonnen als juridisch secretaresse van Pieter maar deed de boekhouding er ook al bij. Later, toen ik parttime ging werken, ben ik alleen de boekhouding gaan doen.”

Betty: “Mijn plek op de incassoafdeling was in eerste instantie tijdelijk maar ik mocht gelukkig blijven. In januari 2019 werd de functie van executiemedewerker gecreëerd. Ik kom bij een deurwaarder vandaan dus ik wist al hoe het executietraject in zijn werk ging, Pieter vroeg of ik dat wilde doen en dat vond ik een leuke uitdaging. Vorig jaar januari 2020 kwam er een plek vrij op de afdeling boekhouding. Het leek mij heel leuk maar dat zou betekenen dat ik wéér moest overstappen naar een andere functie. Uiteindelijk ben ik toch bij Pieter naar binnen gestapt en was mijn start als ‘boekhouder’ op de eerste dag van de eerste lockdown in maart 2020.”

Vertel eens wat meer over de functie
Suzette: “Volgens mij heet de functie officieel financieel medewerker, op de afdeling boekhouding. Maar in mijn e-mail handtekening staat dat ik verantwoordelijk ben voor de financiële zaken. Als er alleen boekhouding zou staan, denkt men misschien dat je alleen debiteuren- en crediteurenbeheer doet. Op deze afdeling doen wij alles wat maar met geld te maken heeft, zoals het afwikkelen van dossiers, doorstorten en beheren van derdengelden, tussentijdse declaraties, de verschotten, retentienota’s, etc. Zo weten mensen dus dat ze bij mij terecht kunnen voor alles wat met geld te maken heeft en dat het ook geregeld wordt.”

Betty: “Ik heb dezelfde functie als Suzette. Officieel staan we naast elkaar maar omdat ik dit nog niet zo lang doe ‘kijk ik wel tegen haar op hoor’ haha. Qua taken doen we precies hetzelfde maar door de lockdown en het digitaal inwerken zijn er wel een aantal dingen die ik thuis niet kan doen, zoals bijvoorbeeld de Btw-aangifte per kwartaal. Nu kan Suzette dat gewoon inplannen voor haarzelf. Voordat ik haar kwam ondersteunen bleef het reguliere werk op dat moment liggen maar dat loopt nu ook gewoon lekker door.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?
Suzette: “Ik begin eigenlijk altijd met het controleren van de bank. De betalingen verwerk ik dan in het systeem. Alle medewerkers krijgen vervolgens een overzicht in de mail van welke betalingen voor hun dossiers zijn binnengekomen. Dan kunnen zij ook weer verder met het dossier. Dan gaan we verder met de werkvoorraad, dus dossiers afwikkelen. Dit gebeurt dagelijks, zowel voor incasso als juridische dossiers. En natuurlijk facturen van crediteuren inboeken en betalen en we dragen wekelijks de ontvangen gelden af naar de grootste klanten. De uren die de juristen besteden aan de dossiers worden maandelijks gefactureerd, hiervoor draai ik op de laatste werkdag van de maand een lijst uit met alle dossiers, de juristen geven al dan niet akkoord voor het declareren van de bestede uren en Betty en ik maken vervolgens de facturen. Dan zijn er nog betalingen die je niet kwijt kunt omdat het dossier al is gesloten, bijvoorbeeld wsnp’s, schuldenregelingen en faillissementen. Hierbij krijg je vaak na verloop van tijd, schuldsanering loopt meestal 3 jaar, een (jaarlijkse) doorbetaling van de beschikbare gelden. Dat wordt dan weer doorgestort naar de klant, dit gaat buiten de dossiers om, omdat die al gesloten zijn. Naast dit alles is er ook nog de normale boekhouding zoals de maandafsluiting. Zo staat de eerste week van een nieuwe maand eigenlijk in het teken van het afsluiten van de maand daarvoor. Het is inderdaad heel veel, daarom ben ik ook heel blij dat ik sinds een jaar Betty heb om me te helpen.”

Betty: “Mijn werkdag begint eerder dan Suzette en nog voordat we de bank doorgekregen hebben. Dus ik begin eigenlijk meteen met onze werkvoorraad, dat zijn de mails die collega’s gestuurd hebben. Bijvoorbeeld dat een dossier gesloten kan worden of dat een declaratie gestuurd moet worden, dat verwerk ik dan in het systeem. Op de dagen dat ik werk doe ik de bankzaken en op de overige dagen doet Suzette dat. Soms kan het voorkomen dat een betaling nergens aan gekoppeld kan worden omdat de juiste informatie mist. Dan moet je echt de onderzoeker gaan uithangen om uit te puzzelen hoe het nou precies zit. Maar dat is juist leuk, daar houd ik wel van!”

Wat vind je het leukste aan jouw werk?
Suzette: “Dat het zo afwisselend werk is en je je betrokken voelt bij de organisatie. Ik heb eigenlijk wel contact met iedereen, zowel met incasso als juridisch. Ik weet ook overal wel wat vanaf, wat er speelt en hoe het werkt. Ik zeg altijd dat ik het hart ben van de organisatie en dan moet Pieter altijd hard lachen haha. Maar ik vind het leuk om in het hele bedrijf bezig te zijn, met iedereen contact te hebben en overal wel een aandeel in te hebben. Ik werk in incassodossiers, ik werk in juridische dossiers. Maar het mooiste vind ik dat ik veel maatwerk voor klanten kan doen. Sommige klanten willen het namelijk net even anders, bijvoorbeeld een verzamelnota, dat op de factuur iets aangepast moet worden of dat ze een overzichtelijke Excel lijst willen. Dat rolt niet zomaar uit het systeem. Dat je de klant precies kan aanleveren wat voor hun goed werkt, dat is wel echt wat er bij VD&P gebeurt. Er wordt gekeken naar wat de klant nodig heeft, want ‘de klant is koning’.”

Betty: “Ik vind eigenlijk alles leuk! Maar als ik iets moest kiezen wat minder leuk is, dan kies ik voor de maandafsluiting, dat is een heel karwei. Gelukkig doet Suzette het grootste gedeelte van de maandafsluiting, omdat je daarvoor een printer nodig hebt en die heb ik thuis niet. Maar straks als Suzette met vakantie is, dan ga ik het weer doen. Tegen die dagen kan ik wel een beetje opzien omdat er nogal wat gecontroleerd moet worden: alle mails van de incasso afdeling en de uren van de juristen. Dan gaat er een lijst naar de juristen ter controle en pas daarna wordt het ingevoerd en daarna gaan alle facturen de deur uit. Ik denk wel dat het makkelijker kan en meer digitaal, daar ga ik nog even over na denken! ”

Hoe zou je de jouw functie omschrijven in 1 zin?
Suzette en Betty: “Ons werk is meer dan alleen de boekhouding; voor een goed dossierbeheer is de financiële administratie van fundamenteel belang.”

[DETAIL_TEXT_TYPE] => html [~DETAIL_TEXT_TYPE] => html [PREVIEW_TEXT] => Bij boekhouding kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld het betalen van facturen en de administratie bijhouden. Maar boekhouden is veel meer dan dat. Deze afdeling kan gezien worden als het hart van VD&P juristen omdat het met alles verbonden is. Wij spraken met Suzette de Vries - van Belkom, al meer dan 25 jaar werkzaam bij ons, over haar functie. En jaar geleden heeft zij versterking gekregen van collega Betty Schuring – Oelius, sinds maart 2018 onderdeel van VD&P juristen. Samen zijn zij de afdeling boekhouding en wij vroegen ze wat er allemaal bij komt kijken. [~PREVIEW_TEXT] => Bij boekhouding kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld het betalen van facturen en de administratie bijhouden. Maar boekhouden is veel meer dan dat. Deze afdeling kan gezien worden als het hart van VD&P juristen omdat het met alles verbonden is. Wij spraken met Suzette de Vries - van Belkom, al meer dan 25 jaar werkzaam bij ons, over haar functie. En jaar geleden heeft zij versterking gekregen van collega Betty Schuring – Oelius, sinds maart 2018 onderdeel van VD&P juristen. Samen zijn zij de afdeling boekhouding en wij vroegen ze wat er allemaal bij komt kijken. [PREVIEW_TEXT_TYPE] => text [~PREVIEW_TEXT_TYPE] => text [DETAIL_PICTURE] => [~DETAIL_PICTURE] => [ACTIVE_FROM] => 24/06/2021 16:02:00 [~ACTIVE_FROM] => 24/06/2021 16:02:00 [LIST_PAGE_URL] => /overvdenp/berichten/index.php [~LIST_PAGE_URL] => /overvdenp/berichten/index.php [DETAIL_PAGE_URL] => /overvdenp/berichten/de-afdeling-boekhouding- [~DETAIL_PAGE_URL] => /overvdenp/berichten/de-afdeling-boekhouding- [LANG_DIR] => / [~LANG_DIR] => / [CODE] => de-afdeling-boekhouding- [~CODE] => de-afdeling-boekhouding- [EXTERNAL_ID] => 208 [~EXTERNAL_ID] => 208 [IBLOCK_TYPE_ID] => Site_Content [~IBLOCK_TYPE_ID] => Site_Content [IBLOCK_CODE] => News [~IBLOCK_CODE] => News [IBLOCK_EXTERNAL_ID] => [~IBLOCK_EXTERNAL_ID] => [LID] => s1 [~LID] => s1 [NAV_RESULT] => [DISPLAY_ACTIVE_FROM] => 24 June 2021 [FIELDS] => Array ( ) [PROPERTIES] => Array ( [PAGE_TITLE] => Array ( [ID] => 2 [TIMESTAMP_X] => 2014-05-05 16:08:31 [IBLOCK_ID] => 2 [NAME] => Page Title [ACTIVE] => Y [SORT] => 500 [CODE] => PAGE_TITLE [DEFAULT_VALUE] => [PROPERTY_TYPE] => S [ROW_COUNT] => 1 [COL_COUNT] => 30 [LIST_TYPE] => L [MULTIPLE] => N [XML_ID] => [FILE_TYPE] => [MULTIPLE_CNT] => 5 [TMP_ID] => [LINK_IBLOCK_ID] => 0 [WITH_DESCRIPTION] => N [SEARCHABLE] => N [FILTRABLE] => N [IS_REQUIRED] => N [VERSION] => 1 [USER_TYPE] => [USER_TYPE_SETTINGS] => [HINT] => [PROPERTY_VALUE_ID] => [VALUE] => [DESCRIPTION] => [VALUE_ENUM] => [VALUE_XML_ID] => [VALUE_SORT] => [~VALUE] => [~DESCRIPTION] => [~NAME] => Page Title [~DEFAULT_VALUE] => ) [KEYWORDS] => Array ( [ID] => 3 [TIMESTAMP_X] => 2014-05-05 16:08:31 [IBLOCK_ID] => 2 [NAME] => Keywords [ACTIVE] => Y [SORT] => 500 [CODE] => KEYWORDS [DEFAULT_VALUE] => [PROPERTY_TYPE] => S [ROW_COUNT] => 1 [COL_COUNT] => 30 [LIST_TYPE] => L [MULTIPLE] => N [XML_ID] => [FILE_TYPE] => [MULTIPLE_CNT] => 5 [TMP_ID] => [LINK_IBLOCK_ID] => 0 [WITH_DESCRIPTION] => N [SEARCHABLE] => N [FILTRABLE] => N [IS_REQUIRED] => N [VERSION] => 1 [USER_TYPE] => [USER_TYPE_SETTINGS] => [HINT] => [PROPERTY_VALUE_ID] => [VALUE] => [DESCRIPTION] => [VALUE_ENUM] => [VALUE_XML_ID] => [VALUE_SORT] => [~VALUE] => [~DESCRIPTION] => [~NAME] => Keywords [~DEFAULT_VALUE] => ) [DESCRIPTION] => Array ( [ID] => 4 [TIMESTAMP_X] => 2014-05-05 16:08:31 [IBLOCK_ID] => 2 [NAME] => Description [ACTIVE] => Y [SORT] => 500 [CODE] => DESCRIPTION [DEFAULT_VALUE] => [PROPERTY_TYPE] => S [ROW_COUNT] => 1 [COL_COUNT] => 30 [LIST_TYPE] => L [MULTIPLE] => N [XML_ID] => [FILE_TYPE] => [MULTIPLE_CNT] => 5 [TMP_ID] => [LINK_IBLOCK_ID] => 0 [WITH_DESCRIPTION] => N [SEARCHABLE] => N [FILTRABLE] => N [IS_REQUIRED] => N [VERSION] => 1 [USER_TYPE] => [USER_TYPE_SETTINGS] => [HINT] => [PROPERTY_VALUE_ID] => [VALUE] => [DESCRIPTION] => [VALUE_ENUM] => [VALUE_XML_ID] => [VALUE_SORT] => [~VALUE] => [~DESCRIPTION] => [~NAME] => Description [~DEFAULT_VALUE] => ) ) [DISPLAY_PROPERTIES] => Array ( ) [IBLOCK] => Array ( [ID] => 2 [~ID] => 2 [TIMESTAMP_X] => 07/06/2013 11:34:02 [~TIMESTAMP_X] => 07/06/2013 11:34:02 [IBLOCK_TYPE_ID] => Site_Content [~IBLOCK_TYPE_ID] => Site_Content [LID] => s1 [~LID] => s1 [CODE] => News [~CODE] => News [NAME] => Nieuws [~NAME] => Nieuws [ACTIVE] => Y [~ACTIVE] => Y [SORT] => 500 [~SORT] => 500 [LIST_PAGE_URL] => /Site_Content/index.php?ID=2 [~LIST_PAGE_URL] => /Site_Content/index.php?ID=2 [DETAIL_PAGE_URL] => #SITE_DIR#/overvdenp/berichten/#ELEMENT_CODE# [~DETAIL_PAGE_URL] => #SITE_DIR#/overvdenp/berichten/#ELEMENT_CODE# [SECTION_PAGE_URL] => #SITE_DIR#/Site_Content/list.php?SECTION_ID=#ID# [~SECTION_PAGE_URL] => #SITE_DIR#/Site_Content/list.php?SECTION_ID=#ID# [PICTURE] => [~PICTURE] => [DESCRIPTION] => [~DESCRIPTION] => [DESCRIPTION_TYPE] => text [~DESCRIPTION_TYPE] => text [RSS_TTL] => 24 [~RSS_TTL] => 24 [RSS_ACTIVE] => Y [~RSS_ACTIVE] => Y [RSS_FILE_ACTIVE] => N [~RSS_FILE_ACTIVE] => N [RSS_FILE_LIMIT] => [~RSS_FILE_LIMIT] => [RSS_FILE_DAYS] => [~RSS_FILE_DAYS] => [RSS_YANDEX_ACTIVE] => N [~RSS_YANDEX_ACTIVE] => N [XML_ID] => [~XML_ID] => [TMP_ID] => [~TMP_ID] => [INDEX_ELEMENT] => Y [~INDEX_ELEMENT] => Y [INDEX_SECTION] => Y [~INDEX_SECTION] => Y [WORKFLOW] => N [~WORKFLOW] => N [BIZPROC] => N [~BIZPROC] => N [SECTION_CHOOSER] => L [~SECTION_CHOOSER] => L [LIST_MODE] => C [~LIST_MODE] => C [RIGHTS_MODE] => S [~RIGHTS_MODE] => S [SECTION_PROPERTY] => N [~SECTION_PROPERTY] => N [VERSION] => 1 [~VERSION] => 1 [LAST_CONV_ELEMENT] => 0 [~LAST_CONV_ELEMENT] => 0 [SOCNET_GROUP_ID] => [~SOCNET_GROUP_ID] => [EDIT_FILE_BEFORE] => [~EDIT_FILE_BEFORE] => [EDIT_FILE_AFTER] => [~EDIT_FILE_AFTER] => [SECTIONS_NAME] => Sections [~SECTIONS_NAME] => Sections [SECTION_NAME] => Section [~SECTION_NAME] => Section [ELEMENTS_NAME] => Elements [~ELEMENTS_NAME] => Elements [ELEMENT_NAME] => Element [~ELEMENT_NAME] => Element [EXTERNAL_ID] => [~EXTERNAL_ID] => [LANG_DIR] => / [~LANG_DIR] => / [SERVER_NAME] => www.vdenp.nl [~SERVER_NAME] => www.vdenp.nl ) [SECTION] => Array ( [PATH] => Array ( ) ) [SECTION_URL] => ) 1
24 juni 2021

De afdeling boekhouding


LVD_7830-22.jpg

Bij boekhouding kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld het betalen van facturen en de administratie bijhouden. Maar boekhouden is veel meer dan dat. Deze afdeling kan gezien worden als het hart van VD&P juristen omdat het met alles verbonden is. Wij spraken met Suzette de Vries - van Belkom, al meer dan 25 jaar werkzaam bij ons, over haar functie. En jaar geleden heeft zij versterking gekregen van collega Betty Schuring – Oelius, sinds maart 2018 onderdeel van VD&P juristen. Samen zijn zij de afdeling boekhouding en wij vroegen ze wat er allemaal bij komt kijken.

Hoe ben je bij VD&P terecht gekomen?
Suzette: “Ik werkte bij een advocatenkantoor in Zwolle, als juridisch secretaresse. Ik woonde in Genemuiden en zag een vacature voorbij komen van directiesecretaresse bij Venture Group. Eigenlijk ben ik daar geen type voor maar heb toch gesolliciteerd want dan kon ik op de fiets naar het werk, dat leek mij wel wat. Ik werd gebeld voor de functie maar ik gaf aan dat ik twijfelde, maar toevallig waren ze ook op zoek naar een juridisch secretaresse. Daarvoor ben ik op gesprek gegaan en toen ben ik het geworden.”

Betty: “Ik ben benaderd door Hanzeland Personeelsdiensten, zij waren voor VD&P op zoek naar een tijdelijke incassomedewerker ter vervanging voor iemand die met zwangerschapsverlof ging. Er werd me gevraagd mijn CV op te sturen en niet lang daarna kon ik aan de slag.”

Hoe zag de weg naar je huidige functie eruit?
Suzette: “Ik ben dus begonnen als juridisch secretaresse van Pieter maar deed de boekhouding er ook al bij. Later, toen ik parttime ging werken, ben ik alleen de boekhouding gaan doen.”

Betty: “Mijn plek op de incassoafdeling was in eerste instantie tijdelijk maar ik mocht gelukkig blijven. In januari 2019 werd de functie van executiemedewerker gecreëerd. Ik kom bij een deurwaarder vandaan dus ik wist al hoe het executietraject in zijn werk ging, Pieter vroeg of ik dat wilde doen en dat vond ik een leuke uitdaging. Vorig jaar januari 2020 kwam er een plek vrij op de afdeling boekhouding. Het leek mij heel leuk maar dat zou betekenen dat ik wéér moest overstappen naar een andere functie. Uiteindelijk ben ik toch bij Pieter naar binnen gestapt en was mijn start als ‘boekhouder’ op de eerste dag van de eerste lockdown in maart 2020.”

Vertel eens wat meer over de functie
Suzette: “Volgens mij heet de functie officieel financieel medewerker, op de afdeling boekhouding. Maar in mijn e-mail handtekening staat dat ik verantwoordelijk ben voor de financiële zaken. Als er alleen boekhouding zou staan, denkt men misschien dat je alleen debiteuren- en crediteurenbeheer doet. Op deze afdeling doen wij alles wat maar met geld te maken heeft, zoals het afwikkelen van dossiers, doorstorten en beheren van derdengelden, tussentijdse declaraties, de verschotten, retentienota’s, etc. Zo weten mensen dus dat ze bij mij terecht kunnen voor alles wat met geld te maken heeft en dat het ook geregeld wordt.”

Betty: “Ik heb dezelfde functie als Suzette. Officieel staan we naast elkaar maar omdat ik dit nog niet zo lang doe ‘kijk ik wel tegen haar op hoor’ haha. Qua taken doen we precies hetzelfde maar door de lockdown en het digitaal inwerken zijn er wel een aantal dingen die ik thuis niet kan doen, zoals bijvoorbeeld de Btw-aangifte per kwartaal. Nu kan Suzette dat gewoon inplannen voor haarzelf. Voordat ik haar kwam ondersteunen bleef het reguliere werk op dat moment liggen maar dat loopt nu ook gewoon lekker door.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?
Suzette: “Ik begin eigenlijk altijd met het controleren van de bank. De betalingen verwerk ik dan in het systeem. Alle medewerkers krijgen vervolgens een overzicht in de mail van welke betalingen voor hun dossiers zijn binnengekomen. Dan kunnen zij ook weer verder met het dossier. Dan gaan we verder met de werkvoorraad, dus dossiers afwikkelen. Dit gebeurt dagelijks, zowel voor incasso als juridische dossiers. En natuurlijk facturen van crediteuren inboeken en betalen en we dragen wekelijks de ontvangen gelden af naar de grootste klanten. De uren die de juristen besteden aan de dossiers worden maandelijks gefactureerd, hiervoor draai ik op de laatste werkdag van de maand een lijst uit met alle dossiers, de juristen geven al dan niet akkoord voor het declareren van de bestede uren en Betty en ik maken vervolgens de facturen. Dan zijn er nog betalingen die je niet kwijt kunt omdat het dossier al is gesloten, bijvoorbeeld wsnp’s, schuldenregelingen en faillissementen. Hierbij krijg je vaak na verloop van tijd, schuldsanering loopt meestal 3 jaar, een (jaarlijkse) doorbetaling van de beschikbare gelden. Dat wordt dan weer doorgestort naar de klant, dit gaat buiten de dossiers om, omdat die al gesloten zijn. Naast dit alles is er ook nog de normale boekhouding zoals de maandafsluiting. Zo staat de eerste week van een nieuwe maand eigenlijk in het teken van het afsluiten van de maand daarvoor. Het is inderdaad heel veel, daarom ben ik ook heel blij dat ik sinds een jaar Betty heb om me te helpen.”

Betty: “Mijn werkdag begint eerder dan Suzette en nog voordat we de bank doorgekregen hebben. Dus ik begin eigenlijk meteen met onze werkvoorraad, dat zijn de mails die collega’s gestuurd hebben. Bijvoorbeeld dat een dossier gesloten kan worden of dat een declaratie gestuurd moet worden, dat verwerk ik dan in het systeem. Op de dagen dat ik werk doe ik de bankzaken en op de overige dagen doet Suzette dat. Soms kan het voorkomen dat een betaling nergens aan gekoppeld kan worden omdat de juiste informatie mist. Dan moet je echt de onderzoeker gaan uithangen om uit te puzzelen hoe het nou precies zit. Maar dat is juist leuk, daar houd ik wel van!”

Wat vind je het leukste aan jouw werk?
Suzette: “Dat het zo afwisselend werk is en je je betrokken voelt bij de organisatie. Ik heb eigenlijk wel contact met iedereen, zowel met incasso als juridisch. Ik weet ook overal wel wat vanaf, wat er speelt en hoe het werkt. Ik zeg altijd dat ik het hart ben van de organisatie en dan moet Pieter altijd hard lachen haha. Maar ik vind het leuk om in het hele bedrijf bezig te zijn, met iedereen contact te hebben en overal wel een aandeel in te hebben. Ik werk in incassodossiers, ik werk in juridische dossiers. Maar het mooiste vind ik dat ik veel maatwerk voor klanten kan doen. Sommige klanten willen het namelijk net even anders, bijvoorbeeld een verzamelnota, dat op de factuur iets aangepast moet worden of dat ze een overzichtelijke Excel lijst willen. Dat rolt niet zomaar uit het systeem. Dat je de klant precies kan aanleveren wat voor hun goed werkt, dat is wel echt wat er bij VD&P gebeurt. Er wordt gekeken naar wat de klant nodig heeft, want ‘de klant is koning’.”

Betty: “Ik vind eigenlijk alles leuk! Maar als ik iets moest kiezen wat minder leuk is, dan kies ik voor de maandafsluiting, dat is een heel karwei. Gelukkig doet Suzette het grootste gedeelte van de maandafsluiting, omdat je daarvoor een printer nodig hebt en die heb ik thuis niet. Maar straks als Suzette met vakantie is, dan ga ik het weer doen. Tegen die dagen kan ik wel een beetje opzien omdat er nogal wat gecontroleerd moet worden: alle mails van de incasso afdeling en de uren van de juristen. Dan gaat er een lijst naar de juristen ter controle en pas daarna wordt het ingevoerd en daarna gaan alle facturen de deur uit. Ik denk wel dat het makkelijker kan en meer digitaal, daar ga ik nog even over na denken! ”

Hoe zou je de jouw functie omschrijven in 1 zin?
Suzette en Betty: “Ons werk is meer dan alleen de boekhouding; voor een goed dossierbeheer is de financiële administratie van fundamenteel belang.”


Terug naar overzicht